تربيت شهروند الکترونيک

تربيت شهروند الکترونيک


قطعاً يکي از آموزش‌ هاي عمومي ‌در حوزه اينترنت و رايانه، آموزش مهارت ‌هاي زندگي در شهر الکترونيک است که بايد به طور جدي در سطوح مختلف اجتماعي و تحصيلاتي پيگيري شود.با توجه به فراگير شدن استفاده از رايانه در تمام ادارات و منازل، آموزش اين مهارت‌ ها نيز گسترده شده است که به لحاظ تخصصي بودن آنها و وجود مراکز آموزشي غير تخصصي بايد اين مهارت‌ هاي روزآمد تنها در مراکز معتبر فراگرفته شود. آيا شما از مهارت ‌هاي لازم براي رسيدن به مراتب شهروند الکترونيک اطلاعاتي داريد؟


تربيت شهروند الکترونيک

شهروند الکترونيک کيست؟

شهروند الکترونيک که معادل کلمه e-Citizen است، به طور عام به فردي گفته مي ‌شود که مهارت‌ هاي زندگي در جامعه اطلاعاتي را فرا گرفته باشد و بتواند از مزاياي اين نوع زندگي استفاده کند.

شهروند الکترونيک تعاريف و نياز هاي زيادي دارد که يکي از نشانه‌ هاي آن، داشتن مهارت ‌هاي اوليه رايانه‌ اي است.

بايد پذيرفت با اين که يادگيري نحوه استفاده از اينترنت و ايميل، دنياي جديدي از فرصت ‌ها پيش روي شهروندان قرار مي‌ گيرد، چرا روز به ‌روز سازمان‌ هاي دولتي بيشتري از اينترنت به منظور ارائه اطلاعات و خدمات استفاده مي‌ کنند؟ به اين ترتيب افرادي که مهارت کار با اينترنت را ندارند در معرض خطر کنار گذاشته شدن از جامعه قرار دارند.

تربيت شهروند الکترونيک

e-Citizen شامل گروه ‌هاي زير است:

 1. شهروندان سالمند 2. افراد شاغل در بخش خدمات عمومي ‌3. افراد آماده به کار و افرادي که براي مدت طولاني بيکار بوده ‌اند 4. افرادي که در بيرون از خانه کار نمي ‌کنند مانند خانم‌ هاي خانه‌ دار 5. مشاغل غير اداري و آزاد 6. کارگران ساده و مهاجران 7.متخصصان مشاغلي که استفاده کمي‌ از اينترنت دارند.

برنامه‌ هاي تعريف شده در دوره‌ هاي شهروند الکترونيک تقريبا براي همه افراد، صرف نظر از موقعيت، تحصيلات، توانايي يا فهم، قابل استفاده است و بخش ديگر شامل تلاش و تمرين توسط خود داوطلب است. شهروندان در اين دوره‌ها از ابزار آموزشي استاندارد تاييد شده EUCIP بهره‌ مند مي‌ شوند و توام يا در کنار حضور در کلاس از اين ابزار نيز استفاده مي ‌کنند.

در تعريف استانداردهاي بنياد جهاني EUCIP دوره‌ هاي e-Citizen با توجه به توانايي داوطلب شامل 50 ساعت آموزش مي‌ شود.

تربيت شهروند الکترونيک

يک شهروند الکترونيک به چه مهارت‌ هايي نياز دارد؟

اين آموزش‌ ها در سراسر جهان استانداردي 3 مرحله ‌اي دارند.

 

مرحله اول: مهارت‌ هاي پايه

اين مرحله، مهارت‌ ها و دانش لازم براي استفاده ابتدايي از رايانه و اينترنت را در اختيار داوطلب قرار مي ‌دهد و داراي اجزاي زير است: 1. رايانه 2. برنامه ‌هاي ساده 3. مباني پست الکترونيک 4. فايل‌ ها و پوشه‌ ها 5. مباني اينترنت

مرحله دوم : جستجوي اطلاعات

مرحله جستجوي اطلاعات، داوطلب را با ماهيت و شکل اطلاعات موجود در اينترنت در محدوده ‌هاي مختلف با توجه به نياز و علاقه شخص آشنا مي‌ کند که از اجزاي زير تشکيل شده است.

1. جستجوي منابع اينترنتي 2. اقدامات امنيتي و مشکلات و خطرات 3. اعتمادپذيري اطلاعات

 

مرحله سوم : مشارکت الکترونيکي و شهروندي

بر اساس مهارت‌ هاي کسب شده در مراحل قبل، اين مرحله مجموعه مهارت ‌هاي لازم براي تبديل شدن داوطلب به يک شهروند الکترونيک را تکميل مي‌ کند که اجزاي آن عبارتند از:

تربيت شهروند الکترونيک

1. خدمات آنلاين 2. برنامه ‌هاي کاربردي.

در پايان اين مراحل سه‌ گانه داوطلب e-Citizen با کسب مهارت ‌هايي خاص خواهد توانست:

 1. از منابع اطلاعاتي و خدمات آنلاين موجود آگاهي کسب کند 2. با جستجو در وب اطلاعات مفيد در زمينه اخبار، دولت، مسافرت، تحصيلات، آموزش، اشتغال، بهداشت و پزشکي، گروه ‌هاي مورد علاقه و تجارت را استخراج کند 3. براي يافتن اطلاعات از موتور‌هاي جستجوي مختلف بهره ببرد 4. خدمات دولت الکترونيک و خدمات تجاري الکترونيک مانند بانکداري الکترونيکي، ثبت نام الکترونيکي و… را مورد استفاده قرار دهد 5. به معاملات آنلاين مانند خريد بليت قطار بپردازد 6. به عنوان يک شهروند الکترونيکي از عهده انجام امور روزانه و سرگرمي‌ هاي الکترونيک برآيد.

 

آنچه بهتر است بدانيم:

تربيت شهروند الکترونيک

براي رسيدن به مهارت ‌هاي اوليه شهروند الکترونيک، آموزش ‌هاي خاص رايانه ‌اي لازم است و در رويارويي با آموزش‌ هاي سطوح مختلف فناوري اطلاعات بهتر است به ابعاد مختلف رويه ‌هاي جاري توجه کنيم تا با شناخت به انتخاب درستي برسيم. يکي از اصلي ‌ترين عناوين آموزشي در زمينه رايانه اي آموزش‌ هاي آي ‌سي ‌دي‌ ال است.

ECDL در اين زمينه چند سوال مطرح است از جمله؟ ICDL چيست و تقسيم بندي اين آموزش ‌ها چگونه است؟

در تعريف بنياد جهاني گفته شده است که ECDL آزموني از مهارت‌ ها و توانايي ‌هاي عملي و شامل 13 رويه (ماژول) مجزاست که مباحث تئوري و عملي رايانه را پوشش مي ‌دهد. سطح پيشنهادي مهارت ICT بايد حداقل 7 روش از رويه‌ هاي گروه پروژه‌ هاي ICDL باشد که گذراندن رويه‌ هاي 2،3،7 اجباري و 4 رويه ديگر به انتخاب خود داوطلب، از بين 10 ماژول تعريف شده در گروه ICDL است.

 

تربيت شهروند الکترونيک

آيا ميان ECDL و ICDL تفاوتي وجود دارد؟

در جواب بايد گفت خير. گواهينامه اروپايي کار با رايانه (ECDL) که در خارج از اروپا به عنوان گواهينامه بين‌ المللي کار با رايانه (ICDL) شناخته مي‌ شود، در حقيقت يک استاندارد جهاني براي مهارت هاي رايانه ‌اي است که در اختيار داوطلب قرار مي ‌گيرد و مورد تاييد سازمان‌ ها، انجمن‌ هاي کامپيوتري، سازمان‌ هاي بين‌ المللي و شرکت‌ هاي تجاري است.

 

 

مخاطبان ECDL و ICDL چه کساني هستند؟

همان طور که در تعريف مخاطبان شهروند الکترونيک گفته شد، برنامه ECDL براي همه افرادي است که مي ‌خواهند در سطح بين‌ المللي نشان دهند در استفاده از رايانه شخصي و برنامه ‌هاي متداول آن مهارت کامل دارند و مفاهيم ضروري فناوري اطلاعات را مي ‌دانند.

تربيت شهروند الکترونيک

مزاياي استفاده از رويه آموزشي معتبر در 3 سطح قابل بررسي است:

1. جامعه 2. فرد 3. سازمان

 

مزاياي سيستم‌ هاي استاندارد آموزش مهارت براي جامعه، فرد و سازمان مجموعا در چند مرحله تقسيم‌ بندي مي ‌شود:

1. افزايش بهره‌ وري ملي با يکسان ‌سازي آموزش‌ ها و ايجاد انگيزه و رقابت در ميان نيروي‌ هاي کار 2. افزايش دسترسي و مشارکت شهروندان در جامعه اطلاعاتي 3. زمينه‌ سازي بازگشت سرمايه در زيرساخت‌ هاي IT

و افزايش سرمايه ‌گذاري ‌هاي داخلي در عرصه کار و آموزش 4. گسترش زمينه افزايش استفاده از خدمات آنلاين 5. ابزار فرهنگي ‌‌ـ‌ فني قابل دسترسي و استفاده از خدمات دولت الکترونيک 6. افزايش ارزش بخش خدمات و محصولات آموزشي 7. سطح درک و به ‌کارگيري خدمات آنلاين را به طور يکسان افزايش 8. استانداردي هماهنگ براي تکيه بر مهارت‌ هاي فرد در سازمان 9. با ارتقاي عملکرد کارکنان و يکسان ‌سازي آموزش، موجب صرفه‌ جويي در منابع سازماني از جمله وقت و هزينه مي‌شود 10. عامل افزايش رضايت شغلي، انگيزه کارکنان و حفظ نيروي کاري است 11. باعث ايجاد سطح يکسان اطلاعات داده ‌اي در ارتباط سازمان با ساير شرکت ‌ها در مناطق مختلف برخي کشورهاي مي‌ شود 12. استمرار آموزش، عامل استمرار علاقه فرد براي ارتقاي شغلي در يک دوره استاندارد مي‌ شود 13. بهره ‌وري استفاده از سرمايه‌ هاي زيرساختي را افزايش مي ‌دهد.

 

حال با داشتن اين مزايا مي ‌توان براي استفاده از يک استاندارد آموزشي در سازمان تصميم ‌گيري کرد.

 

 

بخش دانش و زندگي تبيان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 15 آذر 1393برچسب:, | 23:28 | نویسنده : علی اکبری |